lördag 19 mars 2011

Katten var ute på tävling idag!

Har inte haft ork att skriva på ett tag nu, solen värmer men med det kommer allt annat. Tröttheten är lamslående och värken vill inte ge sig denna gång, men jag har väl stressat för mycket sista tiden och det betalar sig ju för oss med Lupus. I USA så går forskningen framåt i expressfart om man får tro alla rapporter så vem vet, mina efterföljare i sjukdomen kanske får det lättare!

Jag "råkade"anmäla mig och sambon till en Lydnadsklass 1 tävling för ett tag sedan, den gick av stapeln idag! Xeon har lite lättare problem med sitt humör och det visar sig i att han vaktar mot folk. Sanningsenligt så har jag inte tränat som vi borde utan har bara jobat med detaljer i momenten. Han har väldigt mycket jaktlust och det gör att han jagar hundar, så platsliggningen har vi jobbat hårt med "stanna kvar" och det funkar, men tiden har lett till att han bara fått ca 5 tillfällen att ligga utan lina, men det fick bära eller brista. Det värsta är inte att få en nolla i betyg utan om hunden stör någon annan.

Ända in i det sista så har jag jobbat med momentet "tandvisning" där domaren skall kunna titta på hundens tänder utan svårigheter. Phu, att få X att sitta fot när det kommer en person för nära har inte varit lätt. Har prövat allt som finns, avledning, belöning, straff, possitiv förväntan, lydnad mm. Om hunden beter sig fult så kan man bli avstängd, det vill man ju inte. Tänk vad alla skulle snacka då, där blev hon avstängd som arbetar med sådana hundar!! Pressen blev ganska stor, så mitt fokus har legat på det momentet sista tiden.

På tävlingen så lastade jag ur X ur släpet och insåg att han var för laddad, trots att han var förkyld. Han for ur med svansen mellan öronen och raggen rest morrandes åt folk som stod runt omkring. Jag drog mig snabbt upp en bit i skogskanten, väste åt honom -"Du får spö om du inte skärper dig!"

Han sket fullständigt i mina hot och jag insåg att det bara var att hålla tag i nackskinnet och masa sig genom publiken som bara står där med sina "guuuliga" hundar. Kom upp på plan och det blev lite mindre folk. Fick kontakt med honom efter jag hade "pussat" honom över nosryggen!

Vi gick fram till vår plats nr 3 för platsliggning, jag tror att jag morrade i ca fyra minuter åt honom innan alla var på plats. -"Koppla loss, lämna hundarna, sa tävlingsledaren! Vi travade iväg och jag inser att domaren hade ställt sig så att jag inte såg X, rättade till mig i sidled och blängde på honom. Han solade sig och åt lite snö, har ju ont i halsen ju! Såg bra ut tänkte jag, till han fick syn på en svart hög som låg längst ut, trodde han skulle dra på den i ett svagt ögonblick. Men istället fixerade han en villaägare 200m bort och gav honom en utskällning, liggandes!! Han var jätte duktig, det är nämligen svårt att köra bevakning liggande. Efter att världens längsta 2 minuter hade gått så fick vi återgå, när jag hade en meter kvar kom X mot mig, han hade ledsnat, vilket gav betyg 0.

Sedan stod vi kvar på våra platser och tandvisningen skulle ske, phu! Domaren var en storvuxen karl med en krycka, hur skulle detta gå! Vi fick ett drömläge domaren kom från hund till hund, vilket gjorde att han inte kom framifrån, jippie tänkte jag, det ökade våra chanser att det inte skulle bli något problem.
Jag morrade till X och gav det inlärda kommandot -"Titta!" vilket betyder att nu kommer det någon och tittar på dina tänder. Domaren gick en lov runt och kom in snett framifrån, precis utanför när-reviret så hälsar han och frågar vad hunden heter. Utan att släppa X med blicken svarar jag, men ser samtidigt att X slappnar av, han godkände domaren för att han uppträdde på ett sjysst sätt, trots haltandet och kryckan. Domaren kom fram och bara lyfte på X läppar, -"Fullt!" sa han till sekreteraren! Jag jublade inombords och hade svårt att kontrollera min glädje!

Då inser jag att vi borde ju ha tränat på resten av momenten också, men men! I väntan på vår tur, knöt jag upp X i skogen efter att jag insett att det inte är någon idé att stå och hålla honom, Han bara spänner sig och spanar medans jag tjatar bort min auktoritet, hämtade honom precis före min tur och vi matade av resten av momenten i ordning:
Linförighet:
Gick sådär, fick morra åt honom för att han skulle vara lite samarbetsvillig, han hade iallafall kul =8
Läggande u gång:
Återigen morra väsande fot och sedan gå, han la sig jättefort men avslutade segt och reste sig när jag kom tillbaka och avslutade med att hoppa upp och pussa mig på kinden innan han satte sig fot =5 möter och belastar föraren
Inkallande:
Kom som en idiot, sladdade in och hamnade med huvudet under min jacka, fick lyfta jackan för att se honom, kommenderade fot, han hoppar upp och pussar mig i ett smidigt språng samtidigt som han landar fot
=7 belastar föraren
Ställande u gång:
Stannar på en tia men, han har kul och bråttom så han möter mig = 6 möter föraren
Apportering:
Visar apporten, ger kommandot och han bara flyger upp, griper apporten och fortsätter i en omloppsbana runt Vällinby BHK, kommer in på inkallningen och lämnar av, skitglad och full av spring = 0 lämnar föraren
Hopp:
Ställer upp framför hindret, inser att det bara är fyra plankor högt, det kommer han aldrig att hoppa, utan bara skena igenom, ber om en högre höjd, lämna X och ställer upp framför, kommenderar hopp, han seglar över och landar snyggt framför mig men återigen huvudet under jackan, han krånglar ut huvudet själv, på kommandot fot så studsar han upp pussar min kind i en smidig rörelse och landar fot = 6,5 belastar föraren

Kan efter detta bara hålla med domaren -"En kul kille, som verkar ha roligt med mycket spring i benen!" Lydnad är kanske inte X gren, det är korta avstånd och kräver enorm koncentration, ingen action tycker han. Men om vi nu lyckas med en 10a på det momentet vi tränat, så kanske vi ska prova igen när vi har tränat!! Men jag är nöjd det är inte lätt att få en katt att göra allt detta!

För sambon!? Jo det gick jättebra, Utter vårt lilla problembarn, höll ihop hela programmet och slutade på fina poäng. Bra gick det även för våra träningskamrater som tävlade idag!

Stay safe!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vilken intressant läsning. Har tränat mkt med en vallhund (groenendael) med mkt action i. Innan tävling så försökte jag trötta ut hunden för då blev det mera normal fart i tävlingen. Platsliggande är svårt när inte hunden vill ligga still, jag hade vid träning en medhjälpare som stod en bit bakom hunden och ett gömt koppel som hölls i av denna person, men dock inte så hunden märkte av det. När min hund skulle springa emot mig så blev det stopp, därefter låg den stilla hela tiden. Ngt jag fick lära mig var att inte vända mig om och titta åt min hund för det kan göra att de reser sig och kommer springande tillmötes.
Men visst känner jag igen mkt av det du berättar om din X men trägen vinner till slut.
Mvh Maria

Jimmy sa...

Va kul att ni har kommit igång med tävlandet och att tandvisningen gick bra!! nu blir jag också sugen att ta upp LP1:an nu när det är fler som tränar samma sak!!
see ya!

Rose sa...

Hej Maria!
Tack för tipset, har kört lina men det är precis när jag ställer upp bredvid som han möter upp mig. Men det är väl bara och nöta, tror precis som du är inne på, X har lite för mycket spring i benen. Han orkar inte vara passiv så länge men han blir väl äldre och lugnare hoppas jag, X är bara året ännu och har vallhundsmästare i blodet!
Hej Jimmy!
Det är bara att hänga på, du har ju snyggare apport än oss, så varför inte chansa. Det kan bara inte gå sämre än för mig & X! =)

Yvonne sa...

Håller med Jimmy,blir sugen jag med
Kram o hade bäst

Hanna aka Lilla My sa...

Bra jobbat! Det kommer gå vägen nästa gång, det betvivlar jag inte.

Kram