söndag 6 mars 2011

MH speglar personligheten och arbetsförmågan hos våra hundar!

Lovade mig själv att börja våga säga nej, är snart klar med det sista projektet så snart det är överlämnat så ska jag våga!! Mår inte så bra just nu, värken är ihärdig och sitter i flera leder just nu. Sover inte som jag ska är klarvaken hela nätterna trots att jag är så trött, får nog sätta in sömnhjälp om det fortsätter. Det svåra är att vakna när jag ska till jobbet, lyckligtvis är tjejerna på jobbet starka och friska.

På jobbet så klurar vi lite på MH'ts betydelse för personligheten och arbetsförmågan hos hundarna. Vi har tagit fram MH beskrivning på alla schäfrar vi känner personligen och redan på beskrivningen så kan man utläsa vem hunden är. Det finns en doktorsavhandling på detta ämne, men då jag ville förklara detta för tjejerna på jobbet, så gjorde jag det på detta viset...

Egenskapsvärden är ett diagram på medelvärdena på de faktiska värdena på hundens beteenden under testen. Testerna utförs tyvärr inte exakt lika på alla prov och kan därför orsaka en hel del fel värden. Men om vi nu låtsas att alla hundarna fått en lika test, så kan vi se det så här:

1. Denna hund ligger nära schäferns medelvärden (den röda linjen) och har mera jaktintresse än medel och kan bli lite argare än de vanliga hundarna. Denna hund är relativt lättarbetad och det visar också diagrammet!
Om vi bortser från andra personliga faktorer som ADHD, Damp mm så har man förutsätningar att arbeta på ett lättsamt sätt med denna hund!


2.  Denna hund fyller inte i medelvärdena och blir då automatiskt inte som de andra att jobba med.
Här har vi en individ som inte är intresserad av speciellt mycket kan bero på att retningarna inte är så stora som det krävs för den här hunden. Den löser ganska mycket genom att bli förbannad också, skulle tro att detta inte är en hund för nybörjare, den är dessutom mindre nyfiken än andra, kanske för cool eller för rädd. Nu känner jag denna hund och vet att inte ens en jordbävning kan rubba denna hundens balans, alltså en svår hund att få och samarbeta!

3. Denna hund fyller medelvärdet dåligt, vi ser här en försiktig hund som inte vill ta på sig ansvar. Denna hund är lika svår som den tidigare, att få denna att engagera sig krävs en hel del, här räcker inte jaktstimulans utan eventuellt kan lek få hunden att engagera sig, men tryggast är om hunden får en bra ledare som kan vägleda den genom livet, att den är mindre nyfiken beror på större rädslor i detta fallet och eftersom jag känner denna hund kan jag uttala mig om detta. En mjuk liten hund som är svår att jobba med!



4. Här har vi en individ som är mycket mer än de andra hundarna somlöser mycket genom att bli arg, startar snabb i jaktbeteenden som dessutom liger ite över i socialiteten. En hund som lätt att hålla fart i dock är det svårt att komprimera ihop denna hund i lydnad, den är förmodligen ganska självständig då   den löser det mesta själv!








Det här var en snabblektion i hur man kan använda MH i personlighets beskrivningen, jag använder ofta detta i mina privatkonsultationer om det finns att tillgå, det ger mig övertageet då jag vill lösa hundens problem. Sen är diagrammet med de faktiska värdena ännu bättre men svårare för en som inteär insatt att förstå, Sverige är unikt genom att ha detta i sitt avelsprogram!! Man ser arvbarheten på en massa beteenden här som uppfödarna kan ha nytta av. Det här är vad vi leker med på mitt arbete!
Så visa mig ditt MH så säger jag dig vem du är!

Stay Safe Alla!

3 kommentarer:

Therese sa...

Funderar lite på det här med MH och arbetsförmågan. Om du hinner, skulle du vilja förklara lite närmare varför individ nr 1 i ditt exempel är ganska lättarbetad? Vilka egenskapskombinationer gör en hund/ras lättare att arbeta med?

Och, kan man utläsa på ett MH om hunden har mkt "will to please"? Det skulle finnas en dimension för hur lätt hunden har att lära också :)

Har sett att Dvärgpinscherns medelvärde på MH ser nästan exakt ut som schäferns (bildar samma form) men pinschern har mkt mindre av allt, förutom på aggressiviteten.Ändå är raserna väldigt olika. (så ser de kanske ut på många raser i och för sig)

Hälsningar
den ständiga kommentarlämnaren :)

Rose sa...

Hej!
"Will to please" ligger på lek och socialitet. Rasernas egenskaper ligger inte så långt ifrån varandra som man kan tro,däremot är det säkert så att många testade Dv P inte har uppmuntrats i lek och socialitet som Sch görs. DvP blir inte så ofta stimulerade på samma sätt som Sch och då visar de mindre intresse av mycket på testen, kan jag tänka mig. En hund med lagom av allting är lättare att styra och utbilda, för mycket blir svårt att kontrollera. För lite då blir det svårt att uppmuntra hunden till arbete, lägger man då på rädslor på sistnämnda då blir det ännu svårare att få hunden aktiv i samarbete, den kommer alltid att belastas på något sätt! Aggressionen hos DvP ligger inte bara på nervsidan utan aven på avelsfunktionen, därav mer aggression. Profilerna ser olika ut och om det är bra eller dåligt beror på vad man ska använda hunden till! Diagram 2 o 3 är två olämpliga tjänstehundar, diagram 1 är i det närmaste en perfekt hund med hög användbarhet inom tjänst/bruksarbete. Diagram 4 är ett tjänstehundsämne som kan bli i mesta laget att styra i vanligt bruksarbete, mycket av det mesta!/ Rose

Therese sa...

Eller så kanske det regnade eller var kallt på de flesta av Dv p MH testerna ;-)

Försöker uppmuntra Kids uppfödare att arrangera MH för hennes kull. Tydligen så går det inte så bra för paret som har en brorsa till henne.

Förresten så har två veterinärer blivit riktigt förvånade över hur trevlig hon är - ändå har vi mkt jobb kvar med henne (Vilka Dv p monster brukar de träffa? :) - det är tack vare den vägledning jag fått/får av er på RMs, för hon är en utmaning. Iaf för mig, trots det lilla formatet. Så stort tack!